De Rotterdamse politieke fracties van GroenLinks en de Partij van de Arbeid gaan samen hun geestverwanten in Hamburg (Die Grünen en de SPD) richtlijnen vastleggen waarmee havens, reders en terminals kunnen innoveren en investeren in de juiste schoontechnieken. Op deze wijze worden negatieve effecten van vooruitstrevende milieuregels voorkomen en kan aanzienlijke CO2-reductie worden bereikt en milieuvervuiling worden teruggedrongen. Donderdag worden de plannen van de raadsleden Leewis (GL) en Tak (PvdA) besproken in de Rotterdamse gemeenteraad.
Met dit initiatief nemen Hamburg en Rotterdam het voortouw om tot betere standaarden te komen. Samen met de havens van Hamburg, Bremen, Le Havre en Antwerpen vormt Rotterdam (als grootste in Europa) de zogenaamde ‘North Range’ havens. Hamburg en Rotterdam hebben samen bijna 50% van de containervaart.
Bij schone technieken moet men denken aan scrubbers, SCR-katalysatoren, LNG-motoren en walstroom-aansluitingen. Om die in het dagelijks gebruik standaar te maken moet volgens GroenLinks en de PvdA gewerkt worden aan eensluidende besluiten ''zónder de innovatie en concurrentiekracht van onze havens, reders en terminals te schaden.'' In het Hamburgse parlement is reeds een voorstel met een gelijke strekking aangeboden.